De menselijke wangzak | Aki Finals Expo 2019




Iedereen heeft te maken met voeding. En iedereen maakt hierin bewuste of onbewuste keuzes. Onze koelkasten en voorraadkasten zijn een weerspiegeling van onszelf. De voeding die we nuttigen zet ons lichaam om in de bouwstoffen die we nodig hebben. Ons lichaam is een soort machine die altijd aan staat, wat we ook naar binnen werken. 

Niet iedereen heeft een optimaal werkend verteringsstelsel en dit kan grote gevolgen hebben op je omgang met voeding. Ik stuitte op voedingspatronen die gevormd zijn door ziektes en intoleranties waarbij eten bijna een dagtaak is. Maar ook zien we steeds vaker gezonde mensen die om andere beweegredenen kiezen voor een aangepast voedingspatroon.

Ik nam mijn eigen voedingspatroon onder de loep. Mijn diabetes type 1 heeft veel invloed op mijn voedingspatroon en omgang met eten. Toch realiseerde ik me dat ik ondanks mijn ziekte weinig stilstond bij de werking van mijn lichaam en het maar voor lief nam. Want hoe werkt het verteringsstelsel eigenlijk? 

Alle verzamelde informatie met betrekking tot voeding heb ik vertaald naar beeld door middel van materiaal en vormonderzoek. Ondanks dat voeding een gevoelig onderwerp is wil ik een bewustzijn creƫren. Ik wil niet vertellen wat je wel en niet zou moeten eten. Ik wil je bewustmaken van de menselijke omgang met voeding. Want is die omgang eigenlijk wel zo normaal? Moeten we niet wat vaker stilstaan bij de werking van ons verteringsstelsel, met alles wat we naar binnen werken? En is het wel nodig om je oordeel over andermans eten te uiten?
















Reacties